برخی دلائل به صدا افتادن ( غژغژ) کفپوش لمینیت پس از نصب

2,934

برخی دلائل به صدا افتادن ( غژغژ) کفپوش لمینیت پس از نصب

برخی مواقع کفپوش لمینیت مدتی پس از نصب به سر و صدا ( غژغژ ) می افتد. در اینجا تلاش میکنیم 3 دلیل مهمتر که باعث این مشکل میشود را یادآوری نمائیم.

یک ) اصولا سر و صدا, ناشی از اصطکاک بین لبه های دو چیز همجنس مثل چوب یا MDF می باشد. این اصطکاک ممکن است بجهت آن باشد که زبانه ( کلیک ) و فاق ( شیار ) پارکت یا کفپوش لمینیت کاملا هم اندازه بوده و باصطلاح ” بادخور” یا ” خلاصی” ندارند. در این قبیل موارد معمولا زبانه براحتی در شیار قرار نمیگیرد و بعد از مدتی نیز بجهت سایش ( اصطکاک) لبه ها, در موقع تردد موجب سر و  صدا میشود.

معمولا برای جلوگیری از سر و صدا و نیز سهولت جاسازی زبانه در شیار, از پارافین استفاده میشود. این کار با وجودی که تا حدودی مشکل را رفع میکند, اما نمیتواند یک راه حل اساسی باشد.

تغییرات دما و رطوبت ( در چوب ها بیشتر و در MDF کمتر), بهرجهت باعث انقباض و انبساط معین در پارکت یا کفپوش لمینیت میشود. لذا لازم است در موقع تولید دقت شود که زبانه و شیار بمیزان کمی جای بازی ( بادخور یا خلاصی ) داشته باشند.

کفپوش لمینیت,کفپوش
بادخور معین بین زبانه و شیار هم  باعث سهولت نصب و نیز مانع به    صدا افتادن پارکت بعد از نصب                       میشود.

پارافین بجهت فرار بودن بعد از مدتی متصاعد میشود ( می پرد ) و به این ترتیب نمیتواند برای همیشه مانع اصطکاک لبه های کفپوش لمینیت بهم گردد. در نتیجه با رفع اثر پارافین, سایش لبه های لمینیت باعث سر و صدا میشود که بویژه شب ها که همه در خوابند و سکوت حاکم است بیشتر موجب آزار میشود.

از جمله روش های موثر برای جلوگیری از به صدا افتادن کفپوش لمینیت, استفاده از واکس مخصوص در فواصل زمانی معین است. باید دقت نمود که قبل از چربکاری لمینیت توسط واکس, حتما کف عاری از غبار بوده و توسط بخارشوی, کاملا نظافت شده باشد. در غیر اینصورت واکس با جذب غبار زیرکار, سطح کفپوش لمینیت را چرک کرده و از شفافیت نخستین می اندازد.

قبل از واکس لمینیت حتما کف را از گرد و غبار پاک کرده و با بخارشوی نظافت نمائید.
 قبل از واکس لمینیت حتما کف را از گرد و  غبار پاک کرده و با بخارشوی نظافت نمائید.

دو ) یکی دیگر از دلائل بصدا افتادن کفپوش لمینیت میتواند نصب فشرده باشد. اصولا نصب ” بند جفت ” بجهت حرکتهای طبیعی کف, شیوه مناسبی نیست. مقدار معینی درز( ژوئن ) باعث میشود که انقباض و انبساط و حرکت طبیعی کف در دما و رطوبت متفاوت, تاثیر مستقیم بر لمینیت نگذارد. مسلما این مقدار درز در کفپوش های سنگ, موزائیک و سرامیک بیشتر و در مورد کفپوش PVC و کفپوش لمینیت باید ناچیز باشد.

درز بیش از اندازه باعث نفوذ رطوبت به زیر کار میشود. این رطوبت و گرما بجز آنکه محیط مناسبی برای رشد حشرات و آلودگیهای باکتریائی است, باعث آسیب دیدن چسب زیرکار( در مورد کفپوش PVC )می شود.

سه ) سر و صدای کفپوش لمینیت میتواند علت دیگری نیز داشته باشد. برخی از نصاب ها بجهت فوم زیر لمینیت نسبت به زیرسازی قبل از نصب, اهمال می نمایند. پستی و بلندی زیرکار میتواند در بلندمدت باعث ایجاد سر و صدا ( غژغژ) گردد. هرچقدر در زیرسازی کفپوش PVC و کفپوش لمینیت بیشتر دقت شود, مشکلات بعدی آن بمراتب کمتر خواهد بود.

کارکرد فوم و زیرسازی دو چیز کاملا متفاوت است.
  کارکرد فوم و زیرسازی دو چیز کاملا متفاوت است.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.